Poradnik

Czym różnią się formaty papieru?

Drukarnia, której powierzysz wydrukowanie swojego projektu graficznego, do realizacji tego zadania będzie potrzebować kilku podstawowych informacji – przede wszystkim musi wiedzieć, jak duży ma być rozmiar arkusza papieru, na jaki zostanie naniesiony wydruk. Aby ułatwić klientom i pracownikom drukarni operowanie rozmiarami arkuszy papieru, powstała międzynarodowa norma ISO 216, która określa ich standardowe, czyli najpopularniejsze formaty. W Polsce obowiązuje obecnie oparta na niej norma PN-EN ISO 216:2009, która definiuje trzy główne formaty papieru: A, B i C. Każdy z nich obejmuje inny zakres rozmiarów, z których poszczególne określane są cyframi: od 0 do 10. Każdy ma też inne przeznaczenie. Format A Format A to format zasadniczy, najczęściej stosowany w poligrafii. Pozwala on na druk cyfrowy dowolnych małoformatowych materiałów reklamowych. Największa wielkość w tym formacie to A0, czyli 841 x 1189 mm. Kolejne uzyskuje się przez złożenie kartki na pół wzdłuż krótszego boku poprzedniego arkusza i zaokrąglenie wymiarów do pełnych milimetrów. W ten sposób otrzymujemy następujące wielkości: A1 – 594 x 841 mm, A2 – 420 x 594 mm, A3 – 297 x 420 mm, A4 – 210 x 297 mm, A5 – 148 x 210 mm, A6 – 105 x 148 mm, A7 – 74 x 105 mm, A8 – 52 x 74 mm, A9 – 37 x 52 mm, A10 – 26 x 37 mm. Najbardziej znany z nich wszystkich jest oczywiście format A4, powszechnie używany do drukowania prac dyplomowych…

Materiały reklamowe – jak powinny wyglądać, aby przykuć uwagę?

Nawet najlepszy na rynku produkt (lub usługa) nie sprzeda się, jeśli nie zostanie dobrze zareklamowany. Dlatego każda firma, niezależnie od branży, w jakiej działa, i charakteru prowadzonej przez siebie działalności, musi zainwestować w promocję marki – to pozwoli jej dotrzeć do potencjalnych klientów i zainteresować ich swoją ofertą. W tym celu można wykorzystać różne materiały reklamowe: wizytówki, etykiety, ulotki, foldery, plakaty, banery itp. Trzeba jednak pamiętać, że ich marketingowa skuteczność zależy od wielu czynników, przede wszystkim od tego, w jaki sposób zostaną zaprojektowane i wydrukowane. O co zadbać projektując materiały reklamowe? Reklama wizualna musi przykuwać wzrok – tylko wtedy uda jej się przyciągnąć i zatrzymać uwagę odbiorcy. Projektując materiały reklamowe warto więc wykorzystać element zaskoczenia, np. oryginalny slogan lub nietypowe kolory. Jednocześnie należy zadbać o ich przyjemny dla oka design, ponieważ krzykliwe barwy, przesadnie fantazyjna czcionka czy zbyt ekstrawaganckie hasło reklamowe zwracają uwagę tylko na chwilę, potem zamiast zainteresowania wzbudzają raczej zniechęcenie. Odbiorcy reklam cenią sobie estetykę – na tym trzeba się skupić. Jeśli zaś chodzi o informacje zawarte w reklamie, powinny być one krótkie, zwięzłe i treściwe, a także przedstawione w sposób ułatwiający ich zapamiętanie. Szczypta humoru też nie zaszkodzi – reklama, której uda się rozbawić odbiorcę, z miejsca zyskuje jego przychylność. Projektując materiały reklamowe warto ponadto wziąć pod uwagę ich specyfikę. Przykładowo banery reklamowe, jako że oglądane są zwykle z daleka i przez krótką chwilę, powinny składać się…

Grafika wektorowa czy rastrowa? Która lepsza na duży format?

Reklama przeznaczona do druku musi prezentować się nienagannie. Wyraźne kształty i żywe kolory to podstawa – przygotowując materiał dla drukarni koniecznie trzeba o nie zadbać. Osiągnięcie takiego efektu na komputerze z reguły nie jest trudne, pamiętajmy jednak, że obraz z komputera trafi na papier, folię albo inny nośnik i na nim też musi wyglądać dobrze, a żeby dopasować go do nośnika o dużym rozmiarze niezbędne będzie skalowanie, czyli powiększenie go do wybranej wielkości, co może spowodować mniej lub bardziej widoczne zniekształcenia. Aby temu zapobiec, należy tworzyć grafikę w odpowiednim formacie, który pozwoli ją później dowolnie skalować bez utraty jakości, dzięki czemu gotowy druk wielkoformatowy będzie wyglądał dokładnie tak, jak powinien. Czym się różnią między sobą poszczególne rodzaje grafiki? Grafikę komputerową można zapisać w dwóch formatach: wektorowym i rastrowym. Grafika wektorowa składa się z wektorów, więc obraz zapisany w tym formacie ma postać wypełnionych kolorami figur geometrycznych stworzonych przez krzywe, linie i punkty umiejscowione w matematycznie zdefiniowanym układzie współpodrzędnych. Grafika rastrowa natomiast składa się z pikseli, czyli tysięcy mikroskopijnych, połączonych ze sobą punktów rozmieszczonych na prostokątnej siatce zwanej matrycą. Największa różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami grafiki polega na możliwościach, jakie daje ich edycja. Grafika wektorowa jest w pełni skalowalna, co oznacza, że obraz zapisany w tym formacie będzie posiadał idealnie wyraźne kontury po pomniejszeniu i po powiększeniu do dowolnych rozmiarów. Grafika rastrowa pozwala jedynie na bezstratne pomniejszanie – jeśli spróbujemy powiększyć…

Czym się kierować przy wyborze etykiet samoprzylepnych?

Etykiety samoprzylepne to świetny sposób znakowania przedmiotów, przydatny zwłaszcza w sklepach i hurtowniach, gdzie każdy produkt musi mieć swoją naklejkę z ceną. Poza tym, że pełnią rolę nośnika informacji, etykiety samoprzylepne mogą stanowić też ciekawą ozdobę, a niekiedy również łączyć funkcję informacyjną z dekoracyjną. Z tego względu warto je wykorzystać w marketingu. Z pewnością sprawdzą się jako przestrzeń do prezentacji niewielkiej, nienachalnej, a jednocześnie atrakcyjnej wizualnie i dzięki temu skutecznej reklamy. Trzeba tylko odpowiednio dobrać ich rodzaj, ponieważ każda drukarnia, także nasza, oferuje druk różnych rodzajów etykiet. Klienci mogą wybierać spośród wielu rozmiarów, kształtów, podłoży i metod uszlachetniania – od tych parametrów zależy w dużej mierze efektywność reklamy, a na pewno jej trwałość i cena. Jak dobierać etykiety samoprzylepne? Dokonując wyboru etykiety samoprzylepnej należy wziąć pod uwagę przede wszystkim jej przeznaczenie – od niego zależy dobór podłoża i uszlachetnienia. Nasza drukarnia drukuje etykiety na papierze samoprzylepnym i folii samoprzylepnej, uszlachetnia je natomiast zabezpieczającym laminatem o matowym lub błyszczącym wykończeniu. Papier jest tanim, ale raczej mało trwałym materiałem, najlepiej sprawdzi się więc w przypadku krótkotrwałej ekspozycji w pomieszczeniach zamkniętych. Jeśli w planach jest dłuższa ekspozycja, zwłaszcza zewnętrzna, lepszym wyborem będzie nieco droższa folia i dodatkowe zabezpieczenie w postaci laminatu. Dzięki temu etykieta bez problemu przetrwa długi czas w nienaruszonym stanie, ponieważ folia i laminat są bardziej odporne na ścieranie, nie poddają się też tak łatwo działaniu niekorzystnych warunków atmosferycznych, doskonale znoszą…

Metody uszlachetniania druku

Nasza drukarnia stosuje nie tylko różne techniki druku, ale też różne techniki uszlachetniania gotowych wydruków. Dzięki nim ulotki, broszury, plakaty, billboardy oraz inne materiały reklamowe mogą zyskać dodatkowe walory estetyczne, co znacznie podniesie ich marketingową skuteczność, a także zwiększyć swoją odporność na mechaniczne uszkodzenia i niszczące działanie czynników środowiskowych, co ostatecznie przełoży się na ich dłuższą trwałość. Uszlachetnienie druku jest oczywiście usługą dodatkowo płatną, jednak nie wiąże się z mocno wygórowanymi kosztami, za to przynosi spore korzyści, dlatego wielu klientów chętnie się na nie decyduje. W jaki sposób uszlachetnia się druk? Uatrakcyjnić wizualnie i technicznie gotowy wydruk można na niezliczoną liczbę sposobów, jednak najpopularniejszą, najbardziej praktyczną i efektywną metodą uszlachetniania druku jest laminowanie UV. Polega ono na pokryciu powierzchni papieru (z jednej lub z obu stron) zabezpieczającym laminatem foliowym, czyli specjalną powłoką kompozytową, która zapewni mu niezbędną wytrzymałość. Robi się to przy użyciu urządzenia o nazwie laminator, niekiedy zwanego również „zgrzewarką”, ponieważ jego działanie sprowadza się do scalania laminatu z papierem rozgrzanym do temperatury około 35°C cylindrem pokrytym klejem – dzięki temu te dwa materiały po połączeniu tworzą spójną całość. Laminat występuje w dwóch wersjach: matowej i błyszczącej, z których każda ma inne właściwości. Laminat matowy słabo odbija światło, nie powoduje więc odbłysków, najlepiej komponuje się z grafikami w pastelowych barwach. Laminat błyszczący natomiast mocno odbija światło, ale za to zapewnia większe nasycenie kolorów i połysk nadający drukom eleganckiego charakteru.…

Jak przygotować dobry folder reklamowy?

Folder reklamowy, jako jedna z popularniejszych form reklamy tradycyjnej, niezmiennie stanowi ważny aspekt działań marketingowych wielu firm. Ten niewielki wyrób poligraficzny, składający się z nie więcej niż kilkunastu zszytych lub sklejonych arkuszy papieru, może służyć wielu celom jednocześnie: promocji nowości w ofercie, budowaniu świadomości marki, pozyskiwaniu partnerów biznesowych itp. I jeśli zostanie dobrze zaprojektowany, z powodzeniem wywiąże się z tych zadań. Dlatego dziś podpowiadamy, jak stworzyć dobry folder reklamowy i jak przygotować go do druku. Jak powinien wyglądać dobry folder reklamowy? Zawartość każdego folderu reklamowego składa się z dwóch kluczowych elementów: szaty graficznej i treści. I jedno i drugie powinno wpływać na wyobraźnię odbiorcy. Szata graficzna musi być zachęcająca, treść natomiast – przekonująca. Projektując oprawę wizualną postawmy na ponadczasową elegancję, czyli stonowane barwy, regularne linie oraz oryginalne, minimalistyczne wzory, których uzupełnieniem będą wysokiej rozdzielczości zdjęcia i ilustracje. Ważne, aby grafika przykuwała wzrok czytelnika, nie odciągając przy tym zbytnio jego uwagi od treści, ponieważ to właśnie treść jest kluczowym czynnikiem odpowiedzialnym za wywołanie określonej reakcji, na przykład podjęcia decyzji o zakupie. Aby ten cel osiągnąć, należy umieścić w folderze teksty reklamowe pisane językiem korzyści, opisujące dany produkt w sposób niezbyt rozwlekły, ale wyczerpujący i merytoryczny, a przede wszystkim ciekawy i intrygujący. Nie bez znaczenia jest też papier, na jakim zostanie wydrukowany folder. Nasza drukarnia najczęściej drukuje foldery reklamowe na papierze o gramaturze od 150 do 300 g/m², czyli wystarczająco grubym i…

Podstawowe rodzaje banerów reklamowych

Reklama w przestrzeni publicznej może zostać zrealizowana na wiele różnych sposobów, jednak najpopularniejszym i najefektywniejszym w większości przypadków są banery reklamowe, czyli wielkoformatowe druki montowane najczęściej na fasadach budynków i ogrodzeniach. Taka reklama rzuca się w oczy nawet z daleka, jest czytelna, atrakcyjna wizualnie i dość trwała, ale też nieco wymagająca pod względem technicznym, ponieważ zamówienie na druk banerów reklamowych można złożyć jedynie w drukarni posiadającej odpowiedni do takich zadań sprzęt poligraficzny. Oczywiście nasza drukarnia dysponuje takim parkiem maszynowym. Jakie rodzaje banerów można u nas zamówić? Nasza aktualna oferta obejmuje druk banerów reklamowych w czterech rodzajach, które różnią się między sobą parametrami technicznymi, walorami użytkowymi, przeznaczeniem oraz ceną. Do wyboru mają Państwo: baner laminowany (o gramaturze 510 g) w wersji ekonomicznej – nośnik wykonany z tworzywa sztucznego PVC, najmniej wytrzymały z wszystkich, ale za to najtańszy; baner powlekany (o gramaturze 510 g) w wersji droższej – nośnik poddawany w trakcie produkcji specjalnej obróbce termicznej, która zapewnia mu wysoką trwałość i odporność na niekorzystne warunki atmosferyczne; baner winylowy – nośnik miękki i elastyczny, a co za tym idzie również lekki, wygodny w transporcie i prosty w montażu; baner blockout – nośnik wyposażony w przekładkę blokującą przenikanie światła słonecznego, idealny do ekspozycji reklamy dwustronnej. Standardowo większość drukowanych przez nas banerów reklamowych ma domyślnie zgrzewane brzegi i montowane co 50 cm stalowe oczka, które ułatwiają ich zawieszenie w wybranym miejscu, ale oczywiście na…

Jak wygląda skład materiałów do druku?

Przygotowanie projektu do druku, czyli jego skład, to skomplikowany, wieloetapowy proces, który wprawdzie dziś, w erze komputerów, nie zajmuje już tak dużo czasu jak kiedyś, ale wciąż wymaga specjalistycznych kompetencji. Fachowiec wykonujący taką pracę musi posiadać praktyczne umiejętności z zakresu grafiki komputerowej i poligrafii cyfrowej, a także rozwinięty zmysł estetyczny i duże pokłady kreatywności. Tylko wtedy będzie w stanie dobrze wywiązać się z powierzonego mu zadania. Jak składa się druk krok po kroku? Skład materiałów do druku, niezależnie od ich rodzaju i przeznaczenia, zawsze wygląda tak samo. Najpierw klient wybiera format oraz podłoże, na którym zostanie wykonany druk, a także przesyła niezbędne pliki, takie jak logo w wersji wektorowej, zdjęcia we właściwej rozdzielczości czy odpowiednio zredagowane teksty – posłużą one do stworzenia projektu. Oczywiście istnieje też możliwość stworzenia projektu od zera, w takiej sytuacji klient musi przekazać grafikowi jedynie instrukcje dotyczące przygotowania lub zakupu logo, zdjęć, tekstów i innych potrzebnych elementów, jest to jednak opcja kosztowniejsza i bardziej pracochłonna. Gdy pliki znajdą się już w posiadaniu grafika lub zostaną przez niego przygotowane, a następnie zaakceptowane przez klienta, można przejść do wykonania projektu – powstaje on zawsze zgodnie z otrzymanymi wcześniej wytycznymi, tak aby był dokładną realizacją wizji klienta i w 100% spełniał jego oczekiwania. Gotowy projekt wędruje do zleceniodawcy w formie pliku PDF i po otrzymaniu jego akceptacji trafia do druku. W ten sposób traktowane są wszystkie materiały przeznaczone do…

Zalety druku wielkoformatowego

Nasza drukarnia oferuje – z przeznaczeniem do celów marketingowych i nie tylko – dwa rodzaje druku: małoformatowy oraz wielkoformatowy. Ten pierwszy oznacza wizytówki, ulotki, broszury, katalogi i tym podobne materiały papierowe o niewielkich rozmiarach, produkowane najczęściej w masowej ilości. Druk wielkoformatowy natomiast to materiały wykonywane z papieru lub folii o nieco większych wymiarach (od 0,5m²) i w nieco mniejszych ilościach, zazwyczaj są one wykorzystywane do zagospodarowania powierzchni banerów, potykaczy, roll-upów, kasetonów i tym podobnych nośników reklamowych. Zarówno druk małoformatowy, jak i wielkoformatowy mają mnóstwo zalet. Dziś omówimy korzyści, z jakimi wiąże się wybór tego drugiego, druku wielkoformatowego. Dlaczego warto zdecydować się na druk wielkoformatowy? Druk wielkoformatowy często znajduje zastosowanie w marketingu, ponieważ nośnik reklamowy o dużym rozmiarze trudno przegapić, nawet z większej odległości rzuca się w oczy i przyciąga uwagę – a to gwarancja efektywnego przekazu w przestrzeni publicznej. Co więcej, przekaz ten jest niezwykle atrakcyjny wizualnie, druk wielkoformatowy zapewnia bowiem – niezależnie od rodzaju zastosowanego nośnika – wysoką wyrazistość i czytelność tekstu oraz świetne odwzorowanie kolorów i głębokie nasycenie barw na grafikach, słowem: doskonałą, przyjazną dla oka estetykę i jakość. Poza tym druk wielkoformatowy ma też tę zaletę, że jest dość trwały. Po zabezpieczeniu laminatem ochronnym UV nie zniszczy się tak łatwo i nie wyblaknie szybko, nawet jeśli będzie narażony na działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych takich jak śnieg i mróz zimą czy deszcz i silne promienie słońca latem. Dla…

Oklejanie witryn sklepowych – jak zrobić to dobrze?

Wielkoformatowe naklejki foliowe przeznaczone na witryny to świetny sposób na promocję, dlatego tak chętnie wykorzystują je różnego rodzaju sklepy i punkty usługowe, zwłaszcza te, które nie posiadają wiele wolnej przestrzeni do postawienia roll-upu czy potykacza. Wielkoformatowe naklejki w przeciwieństwie do przenośnych form reklamy nie zajmują miejsca, to niezaprzeczalny plus, jednak ich największą zaletą jest to, że pełnią dwojaką funkcję: z jednej strony służą jako reklama, z drugiej – stanowią atrakcyjną dekorację. Dzięki temu nie zagracają ani nie szpecą miejskiego krajobrazu, stanowią raczej estetyczny dodatek. O ile oczywiście zostaną prawidłowo osadzone na witrynie. Jak prawidłowo okleić witrynę sklepową? Oklejanie witryn sklepowych teoretycznie nie jest skomplikowane, w praktyce jednak okazuje się bardzo trudne, choćby dlatego, że wymaga zdolności manualnych i nie lada precyzji, często nie da się też tego wykonać w pojedynkę. Dlatego wyklejanie witryn lepiej powierzać osobom doświadczonym, mającym wprawę w tego typu pracach, na przykład fachowcom z drukarni, w której zamówiliśmy naklejkę, jeśli instalacja reklamy wchodzi w zakres ich usług. Tacy fachowcy odpowiednio przygotują witrynę przeznaczoną pod reklamę, czyli starannie wyczyszczą i wygładzą jej powierzchnię, a następnie przykleją naklejkę, zachowując przy tym jak największą dokładność i skrupulatnie pilnując, by między szybą a folią nie pozostał ani jeden pęcherzyk powietrza, który mógłby zepsuć cały efekt. Prawidłowe oklejanie witryn to jedno, ale jeśli chcemy, aby naklejki pięknie się prezentowały, musimy także zadbać o ich właściwą pielęgnację. Oklejoną witrynę można bez problemu myć…

Zainteresowany?

Zapytaj o wycenę Twojego zamówienia

604 77 20 78 .