Grafika wektorowa czy rastrowa? Która lepsza na duży format?


Reklama przeznaczona do druku musi prezentować się nienagannie. Wyraźne kształty i żywe
kolory to podstawa – przygotowując materiał dla drukarni koniecznie trzeba o nie zadbać.
Osiągnięcie takiego efektu na komputerze z reguły nie jest trudne, pamiętajmy jednak, że
obraz z komputera trafi na papier, folię albo inny nośnik i na nim też musi wyglądać dobrze, a
żeby dopasować go do nośnika o dużym rozmiarze niezbędne będzie skalowanie, czyli
powiększenie go do wybranej wielkości, co może spowodować mniej lub bardziej widoczne
zniekształcenia. Aby temu zapobiec, należy tworzyć grafikę w odpowiednim formacie, który
pozwoli ją później dowolnie skalować bez utraty jakości, dzięki czemu gotowy druk
wielkoformatowy będzie wyglądał dokładnie tak, jak powinien.

Czym się różnią między sobą poszczególne rodzaje grafiki?

Grafikę komputerową można zapisać w dwóch formatach: wektorowym i rastrowym. Grafika
wektorowa składa się z wektorów, więc obraz zapisany w tym formacie ma postać
wypełnionych kolorami figur geometrycznych stworzonych przez krzywe, linie i punkty
umiejscowione w matematycznie zdefiniowanym układzie współpodrzędnych. Grafika
rastrowa natomiast składa się z pikseli, czyli tysięcy mikroskopijnych, połączonych ze sobą
punktów rozmieszczonych na prostokątnej siatce zwanej matrycą. Największa różnica
pomiędzy tymi dwoma rodzajami grafiki polega na możliwościach, jakie daje ich edycja.
Grafika wektorowa jest w pełni skalowalna, co oznacza, że obraz zapisany w tym formacie
będzie posiadał idealnie wyraźne kontury po pomniejszeniu i po powiększeniu do dowolnych
rozmiarów. Grafika rastrowa pozwala jedynie na bezstratne pomniejszanie – jeśli spróbujemy
powiększyć obraz, ulegnie on rozmyciu na skutek uwydatnienia pikseli (ten efekt to tzw.
pikselizacja). Konwersja z jednego formatu na drugi jest możliwa, ale tylko pod warunkiem,
że chcemy zamienić plik wektorowy na rastrowy. Nie da się dokonać odwrotnej zmiany.

Która grafika będzie lepsza do druków wielkoformatowych?

W drukarstwie stosuje się na co dzień każdy z wymienionych wyżej rodzajów grafiki (w obu
przypadkach w grę wchodzi zarówno druk solwentowy, jak i cyfrowy), ich zastosowanie jest
jednak odmienne. Grafika rastrowa sprawdzi się przede wszystkim w przypadku naklejek,
nalepek, ulotek oraz katalogów ze zdjęciami, czyli materiałów reklamowych o niewielkich
rozmiarach. Do stworzenia banerów czy billboardów będziemy potrzebować grafiki
wektorowej, ponieważ druk wielkoformatowy wymaga skalowania, na który, jak już
wspomnieliśmy, tylko ona może pozwolić – warto o tym pamiętać. Pamiętajmy też, że w
projekcie wektorowym zawierającym tekst przed wysłaniem go do druku trzeba zmienić
czcionki na krzywe w celu uniknięcia problemów z ich poprawnym wyświetlaniem.
Wszystkie drukarnie kładą duży nacisk na ten wymóg, aby oszczędzić klientom kosztownych
błędów w wydruku.

Zainteresowany?

Zapytaj o wycenę Twojego zamówienia

604 77 20 78 .