Poradnik

Dlaczego kolor na druku wygląda inaczej niż na ekranie?

Niezgodność kolorystyczna projektu wyświetlanego na ekranie komputera i prezentowanego na gotowym druku to częsta przyczyna reklamacji w drukarniach, dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu tematowi i poszukać odpowiedzi na pytanie: Dlaczego materiały reklamowe jak np. roll up wyglądają inaczej przed i po wydrukowaniu?  Wina w tym przypadku niekoniecznie leży po stronie drukarni. Różnice kolorystyczne najczęściej wynikają z przyczyn od niej niezależnych – z czego nie każdy klient zdaje sobie sprawę. Problemem wcale nie są niepożądane zmiany wprowadzane przez drukarzy w gotowych projektach, niewłaściwy dobór techniki drukarskiej czy źle ustawione parametry w drukarkach. Sprawa jest o wiele bardziej prozaiczna niż mogłoby się wydawać. Skąd bierze się różnica między kolorem na ekranie a kolorem na wydruku? Przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, że komputery i maszyny drukarskie wykorzystują inne palety barw. Komputer korzysta z palety RGB (Red, Green, Blue), czyli połączeń kolorów przystosowanych do elektronicznych wyświetlaczy, drukarka natomiast bazuje na palecie CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black), czyli mieszankach farb drukarskich – konwersja z jednego profilu kolorystycznego na drugi nie zawsze jest w stanie zagwarantować wierne odwzorowanie wszystkich barw. Musimy pamiętać też, że plik komputerowy i wydruk kolorowy znajdują się na dwóch całkowicie różnych nośnikach. Wbrew pozorom ta różnica ma kluczowe znaczenie i decydujący wpływ na to, w jaki sposób postrzegamy barwy. Ekran komputera emituje światło, natomiast kartka papieru je odbija – dlatego kolory grafik znajdujących się na tych dwóch nośnikach nigdy nie będą identyczne.…

Formaty papieru – wymiary

Przygotowanie projektu graficznego do druku zawsze wiąże się z wyborem dla niego odpowiedniego formatu, czyli wielkości. Do określenia tej wielkości stosuje się międzynarodową normę ISO 216. W jej ramach wyróżniamy trzy główne typy formatów: jeden zasadniczy i dwa pomocnicze, z których każdy dzieli się na dziesięć mniejszych formatów. Główne formaty papieru oznaczane są literami (A, B i C), mniejsze zaś wyraża się w cyfrach (0 – 10). Aby na tej podstawie określić wymiary, wystarczy pamiętać, że format kartki A0 ma wielkość 1 m², a dokładnie liczy sobie 841 mm szerokości i 1189 mm długości, kolejny jest o połowę od niego mniejszy, kolejny natomiast o połowę mniejszy od poprzednika itd. Analogicznie jest z formatami B i C, z tą różnicą, że B0 ma wymiary 1000 mm na 1414 mm, a C0 – 917 mm na 1297 mm. Formaty papieru oznaczone literą C używane są do kopert, tylko A i B przeznaczone są do zwykłych arkuszy. Jednak w drukach wieloformatowych, wymiary papieru formatu B0 często zależą od zapotrzebowania Klienta i dostępnych szerokości rolek papieru (1030 mm, 1350 mm, 1520 mm). Jakie formaty papieru są najpopularniejsze? Najpopularniejszy, najbardziej rozpowszechniony zarówno w Polsce, jak i na świecie, format kartki to A4. Ma on wymiary standardowego bloku rysunkowego, a dokładnie liczy 210 mm szerokości i 297 mm długości. Jeśli złożymy go na pół wzdłuż krótszego boku, otrzymamy format kartki A5 o wymiarach 148 mm na…

Druk cyfrowy czy offsetowy?

Nowoczesne technologie rozwijają się w ekspresowym tempie i stają się na tyle łatwo dostępne, że dziś już większość drukarni posiada specjalistyczne, zaawansowane urządzenia umożliwiające drukowanie materiałów reklamowych za pomocą nie jednej, ale kilku różnych metod, z których każda daje znakomite efekty. Do najpopularniejszych należą: druk cyfrowy i offsetowy. Osoby korzystające z usług drukarni często nie zdają sobie sprawy, na czym polegają różnice pomiędzy tymi dwiema technikami druku i która z nich będzie dla nich lepsza, dlatego w tym wpisie wyjaśnimy pokrótce czym różnią się druk cyfrowy i offsetowy. Drukowanie metodą cyfrową i offsetową – co lepsze? Druk cyfrowy to tradycyjna technika drukarska wykorzystywana najczęściej do produkcji wysokiej jakości materiałów małoformatowych w niskim nakładzie. Technologia ta pozwala na drukowanie projektów zapisanych w najpopularniejszych formatach elektronicznych, takich jak pdf czy doc. Plik można przesłać bezpośrednio z komputera do drukarki, która następnie za pomocą fotoreceptora nanosi dane na wybrany nośnik. Taka metoda druku ma mnóstwo zalet, do których należą przede wszystkim niskie koszta i szybki czas realizacji zaleceń. Jeśli drukarnia używa profesjonalnego, renomowanego sprzętu, takiego jak AccurioPrint C3070L firmy Konica Minolta, klient może liczyć także na doskonałą jakość gotowego obrazu. Druk offsetowy jest nieco bardziej skomplikowany, ponieważ opiera się na wykorzystaniu wody i tuszu, przez to jest również bardziej czasochłonny i droższy, jednak opłaca się przy większych nakładach. Największe zalety tej techniki to duże możliwości operowania kolorami i uszlachetniania wydruków, a co za…

Druk cyfrowy – co to takiego?

Na czym polega druk cyfrowy? Druk cyfrowy to jedna z najpopularniejszych obecnie metod druku często używana do produkcji małoformatowych materiałów reklamowych takich jak ulotki, wizytówki, etykiety, katalogi czy broszury. Maszyny przeznaczone do druku cyfrowego pracują w technologii elektrofotograficznej (laserowej), co oznacza, że zamiast matrycy wykorzystują specjalny, naładowany elektrostatycznie cylinder, zwany fotoreceptorem, pokryty warstwą światłoczułą. Cylinder ten naświetla się wiązką laserową tworząc w ten sposób obraz utajony, który następnie za pomocą tonera nanosi się na papier, folię lub inny nośnik i zespala z nim termicznie. Przykładem maszyny pracującej w tej technologii jest Konica Minolta C3070L – bardzo wydajne, wielofunkcyjne urządzenie wyposażone w laser i toner pozwalający na tworzenie obrazów w wysokiej rozdzielczości i utrwalanie ich na szerokiej gamie nośników o różnorodnej gramaturze. Jakie są zalety druku cyfrowego? Największą zaletą druku cyfrowego jest szybkość. Faza przedprodukcyjna trwa tylko chwilę, jako że nie wymaga tak skomplikowanych przygotowań, jakie są konieczne w przypadku tradycyjnych maszyn drukarskich, a i sam etap produkcyjny nie zabiera wiele czasu, ponieważ Konica Minolta C3070L pracuje z prędkością 71 stron A4 na minutę. Niskonakładowe zamówienia mogą być więc realizowane praktycznie od ręki, większe zaś – w ciągu kilku godzin. Dzięki temu druk cyfrowy generuje niskie koszty, gwarantując przy tym jednak wysoką jakość wydruków, zarówno czarno-białych, jak i kolorowych. W związku z tym, że gotowe wydruki nie potrzebują dodatkowego czasu na wyschnięcie, można je od razu poddawać obróbce introligatorskiej, na przykład…

Jakie są zalety druku na PCV?

Czym jest druk na PCV? Druk na PCV, czyli płytach z polichlorku winylu, to bardzo popularna forma reklamy, chętnie wykorzystywana zwłaszcza w reklamie outdoorowej ze względu na swoją trwałość. Tablice wykonywane na tym materiale mają od 2 do 10 mm grubości, są więc dość twarde i sztywne, przez co świetnie się sprawdzają jako reklama wielkoformatowa. Można je mocować do ścian za pomocą zawieszek, wkrętów lub klejów, jak również zawieszać na linkach i zaczepach. Można także ustawić je na dowolnej równej i twardej powierzchni – tablice reklamowe wolno stojące są szczególnie wygodne w użytkowaniu, dzięki temu, że łatwo przenosi się je z miejsca na miejsce. Druk na PCV wykonywany jest w każdego rodzaju formacie z wykorzystaniem dwóch rodzajów folii samoprzylepnej: matowej i błyszczącej. W przeciwieństwie do druku UV, nadruk nie jest nakładany bezpośrednio na PCV lecz na folię, która później jest wklejana na podkład. Dodatkowo istnieje możliwość pokrycia takich tablic reklamowych laminatem, co nie tylko poprawia ich estetykę i pogłębia efekt błysku lub matu, ale też znacznie przedłuża ich żywotność. Jakie zalety ma druk na PCV? Tablice reklamowe wykonywane metodą druku na PCV cieszą się ogromnym zainteresowaniem głównie dlatego, że materiał ten jest wyjątkowo trwały i wytrzymały – to jedna z jego największych zalet. Decydując się na wykonanie tablic reklamowych tą techniką zyskujemy gwarancję, że będą nam one służyć przez długi czas. Dzięki temu, że są odporne na korozję i zmienne…

Jak zaprojektować roll up?

Dlaczego warto zainwestować w roll up? Roll up jest niedrogą i bardzo funkcjonalną, a przy tym jedną z najskuteczniejszych form reklamy stacjonarnej – o ile oczywiście zostanie odpowiednio zaprojektowany. Najważniejsza jest w tym przypadku kreatywność i innowacja, ale nie powinniśmy też zapominać o podstawowych zasadach marketingu. Dobrze zaprojektowany roll up przykuje wzrok atrakcyjną grafiką i przyciągnie uwagę ciekawą treścią, tym samym zainteresuje odbiorcę reklamowanym produktem i skłoni do jego zakupu. Jak zaprojektować odpowiednią grafikę na rollup? W  przypadku reklamy na rollupie dużą rolę odgrywa oprawa graficzna, ponieważ to na nią jako pierwszą zwróci uwagę potencjalny odbiorca. Dlatego bardzo ważne jest, aby była ona przejrzysta, spójna i w miarę minimalistyczna. Pstrokate, krzykliwe kolory być może zwracają uwagę przechodniów, ale są też przez nich negatywnie odbierane, lepiej więc postawić na klasyczną elegancję. Pamiętajmy też, że wszelkie zdjęcia umieszczone na roll upie muszą być wysokiej jakości. Jak stworzyć odpowiednią treść na rollup? Treść, jaka powinna się znaleźć na rollupie, to przede wszystkim: chwytliwy, łatwy do zapamiętania slogan; krótki opis reklamowanej oferty, produktu lub usługi; dane kontaktowe (adres, nr telefonu, e-mail, strona internetowa itp.). Najważniejsze informacje należy umieścić na wysokości wzroku, to zwiększa prawdopodobieństwo, że odbiorca je odczyta..Warto też użyć prostej, czytelnej czcionki, która ułatwi odbiór treści. Jaki rozmiar rollupu wybrać? Rozmiar roll upu zależy przede wszystkim od przestrzeni, w której zamierzamy go umieścić.  Typowe rozmiary kaset to 85×200, 100×200, 120×200 i 150×200 –…

Plakaty reklamowe – jak je przygotować?

Jaką rolę pełnią plakaty reklamowe? Plakaty reklamowe to często spotykane w miastach mało lub wielkoformatowe druki rozwieszane w różnych miejscach w przestrzeni publicznej. Z jednej strony stanowią one przykład sztuki użytkowej, z drugiej zaś – służą jako narzędzie marketingu. Taka forma reklamy może być bardzo skuteczna, jeśli zostanie umiejętnie wykorzystana. Dobrze zaprojektowany i wykonany plakat zwróci uwagę odbiorcy, wzbudzi jego zainteresowanie, utrwali w jego świadomości wizerunek marki, a także skłoni do konkretnego działania, na przykład zakupu reklamowanego produktu. Co powinno się znaleźć na plakacie reklamowym? Aby plakat reklamowy spełniał swoje zadanie, musi zawierać odpowiednie elementy i ciekawą, unikalną treść. Podstawa to oczywiście slogan – krótki, chwytliwy, łatwo zapadający w pamięć. Obok niego powinny się znaleźć najważniejsze informacje dotyczące reklamowanego produktu, firmy czy wydarzenia, najlepiej ujęte w maksymalnym skrócie. Dopełnienie stanowi estetyczna oprawa graficzna komponująca się z tekstem, często nawiązująca do innych elementów identyfikacji wizualnej danej marki. Ciekawa grafika sprawi, że plakat będzie wyglądał atrakcyjnie i przyciągnie wzrok odbiorców. Jakie parametry powinien mieć plakat reklamowy? Przygotowując projekty plakatów reklamowych należy zadbać o ich odpowiednie parametry techniczne takie jak format, jakość materiałów czy rozmiar czcionki. Wymiary plakatu, podobnie jak materiały, z których zostanie wykonany, zależą przede wszystkim od tego, w jakim miejscu zamierzamy go umieścić. Przykładowo plakat na billboard musi być dużo większy i wykonany z trwalszych materiałów niż plakat przeznaczony na tablicę ogłoszeniową. Bardzo ważny jest też dobór czcionki – powinna…

Szybkie sposoby prezentacji oferty

Rollupy do szerokich zastosowań reklamowych Ze względu na duże zainteresowanie Klientów systemami roll up, wprowadziliśmy wersje Eko. Jest ona idealna na krótkie imprezy lub niskobudżetowe przedsięwzięcia. Roll upy Eko są wykonane z cienkiej blachy aluminium, pokrowiec materiałowy bez wkładki. Druk na banerze o gramaturze 510 g o fakturze płótna. Stojaki są stabilne, łatwe w rozkładaniu, lekkie i dostępne w dwóch wymiarach: 85x200 i 100x200 cm. Najczęściej kupowane systemy roll up, to tzw Standard. Są to stojaki z grubszego aluminium, z torbą grubą- wyściełaną oraz druk na gładkim, eleganckim blockout. Stojaki są bardzo wytrzymałe a wydruki  przyciągają wzrok. Systemy te są dostępne w wymiarach 85x200, 100x200, 120x200. Dochodzą do tego jeszcze trzy  szerokości  150x200, 200x200 i tzw Gigant 200x300 cm, jednak przy tych solidnych stojakach druk jest wykonany na banerze 510 g. Do wyboru mamy jeszcze roll upy w wersji Ekskluzywnej, czyli tzw Łezki. Występują one w szerokościach 85x200 i 100x200. Druk na blockout. A co jeśli Klient przywiezie swój stojak? Tu również możemy pomóc z drukiem i wymianą grafiki na nową. Są dwie opcje. Pierwsza to druk na materiale Ekonomicznym, czyli baner 510 g. Druga opcja to druk na blockout i wymiana. Roll up’y w szerokościach 85x200 i 100x200 posiadają  jeden maszt podpierający, większe, zaopatrzone są w dwa maszty. Opcje dodatkowe: Na specjalne zamówienie możemy przygotować stojaki roll up w wersjach dwustronnych.  Dostępne są w szerokościach 85x200 i 100x200 Drugą…

Możliwości wykorzystania folii samoprzylepnych

Etykiety, małe naklejki W naszej drukarni jesteśmy w stanie drukować naklejki od małych etykiet wielkości 1x1 cm, w wysokiej rozdzielczości, na drukarce Afinia. Bardzo mocny klej, wysoka odporność na ścieranie i wodę. Afinia pozwala na druk naklejek do wymiaru 20x20 cm. Większe naklejki drukujemy techniką solwentową na foliach samoprzylepnych. Możliwe jest użycie dwóch rodzajów folii: matowej i błyszczącej. Dodatkowo wydruki zabezpieczamy laminatem UV, zapobiega ścieraniu, wydłuża żywotność i chroni przed promieniami UV. Dostępny w wersji matowej lub błyszczącej. Maksymalna szerokość folii u nas to 160 cm, więc naklejki mogą mieć 158 cm szerokości w jednym wymiarze a drugi dowolny. Używamy folii Mactac, która jest znana ze swojej dobrej jakości i wytrzymałości. Dodatkowo posiadamy folie o dwóch rodzajach kleju: białym i szarym. Standardowo używamy z klejem białym, jednak folia z klejem szarym ma doskonałe zastosowanie przy wyklejaniu naklejek na stare naklejki wielkoformatowe ( bez zdzierania). Szary klej stanowi blokadę, która zabezpiecza nowy wydruk przed przebijaniem koloru tła. Folie z klejem Kolejną formą u nas dostępną są folie z klejem standardowym i lekkim. Foli z lekkim klejem używa się jako podkład do naklejek podłogowych. Pozwala to, po skończonej ekspozycji, usunąć naklejki bez pozostawiania śladu na podłodze. Tego rodzaju folii używa się też często w przypadku gdy naklejka ma być aplikowana na krótki termin np. na czas trwających targów bądź koncertów. Możliwe zastosowania Naklejki wielkoformatowe aplikujemy na kilka różnych podłoży. Najczęściej jest to…

Przygotowanie pliku do druku

Przygotowanie pliku do druku to zadanie dla grafika, często jednak jako klienci jesteście Państwo pozostawieni z plikami, w których chcielibyście nanieść określone zmiany, ale nie wiecie jak. W większości przypadków potrzebne jest właściwe oprogramowanie. Nasze studio graficzne chętnie rozprawi się z zadaniem i poprawnie przygotuje plik do druku. Chętnie też przygotujemy plik od początku. Możesz wysłać nam plik word lub email z informacjami i wytycznymi jakie muszą się znaleźć, a także informację w jakim formacie i formie ma być przygotowany plik, czy to są plakaty reklamowe, papier firmowy, ulotka czy np. naklejka. Jeżeli czujesz się na siłach by samodzielnie przygotować plik, trzymamy za Ciebie kciuki i będziemy Twoim wsparciem. Przy wszystkich realizacjach musisz pamiętać o następujących rzeczach: kolory CMYK. Standardowo pliki przygotowywane na komputerze mają systemowo przypisaną przestrzeń barw RGB. W ustawieniach swojego programu odszukaj zakładkę profil kolorów i wybierz CMYK. Jeżeli nie wierz jaki profil ustawić wybierz "Fogra 27" lub skontaktuj się z nami. Wybór profilu koloru jest kluczowy dla uzyskania właściwego koloru, analogicznego do tego wyświetlanego na monitorze. spady, czyli inaczej marginesy wokół projektu, które chronią projekt przy cięciu. Projekt musi wypełniać całą przestrzeń ze spadem włącznie. Dzięki zastosowaniu spadów nawet przy milimetrowym przesunięciu noża nie pozostanie nam biała nieestetyczna linia. Spad jest powierzchnią, która zostanie obcięta w związku z tym nie mogą się znajdować tam żadne ważne informacje. Standardowo spady ustawiamy na 3mm margines bezpieczeństwa to najczęściej…

Zainteresowany?

Zapytaj o wycenę Twojego zamówienia

604 77 20 78 .