Reklama przeznaczona do druku musi prezentować się nienagannie. Wyraźne kształty i żywe kolory to podstawa – przygotowując materiał dla drukarni koniecznie trzeba o nie zadbać. Osiągnięcie takiego efektu na komputerze z reguły nie jest trudne, pamiętajmy jednak, że obraz z komputera trafi na papier, folię albo inny nośnik i na nim też musi wyglądać dobrze, a żeby dopasować go do nośnika o dużym rozmiarze niezbędne będzie skalowanie, czyli powiększenie go do wybranej wielkości, co może spowodować mniej lub bardziej widoczne zniekształcenia. Aby temu zapobiec, należy tworzyć grafikę w odpowiednim formacie, który pozwoli ją później dowolnie skalować bez utraty jakości, dzięki czemu gotowy druk wielkoformatowy będzie wyglądał dokładnie tak, jak powinien.
Grafikę komputerową można zapisać w dwóch formatach: wektorowym i rastrowym. Grafika wektorowa składa się z wektorów, więc obraz zapisany w tym formacie ma postać wypełnionych kolorami figur geometrycznych stworzonych przez krzywe, linie i punkty umiejscowione w matematycznie zdefiniowanym układzie współpodrzędnych. Grafika rastrowa natomiast składa się z pikseli, czyli tysięcy mikroskopijnych, połączonych ze sobą punktów rozmieszczonych na prostokątnej siatce zwanej matrycą.
Największa różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami grafiki polega na możliwościach, jakie daje ich edycja. Grafika wektorowa jest w pełni skalowalna, co oznacza, że obraz zapisany w tym formacie będzie posiadał idealnie wyraźne kontury po pomniejszeniu i po powiększeniu do dowolnych rozmiarów. Grafika rastrowa pozwala jedynie na bezstratne pomniejszanie – jeśli spróbujemy powiększyć obraz, ulegnie on rozmyciu na skutek uwydatnienia pikseli (ten efekt to tzw. pikselizacja). Konwersja z jednego formatu na drugi jest możliwa, ale tylko pod warunkiem, że chcemy zamienić plik wektorowy na rastrowy. Nie da się dokonać odwrotnej zmiany.
W drukarstwie stosuje się na co dzień każdy z wymienionych wyżej rodzajów grafiki (w obu przypadkach w grę wchodzi zarówno druk solwentowy, jak i cyfrowy), ich zastosowanie jest jednak odmienne. Grafika rastrowa sprawdzi się przede wszystkim w przypadku naklejek, nalepek, ulotek oraz katalogów ze zdjęciami, czyli materiałów reklamowych o niewielkich rozmiarach. Do stworzenia banerów czy billboardów będziemy potrzebować grafiki wektorowej, ponieważ druk wielkoformatowy wymaga skalowania, na który, jak już wspomnieliśmy, tylko ona może pozwolić – warto o tym pamiętać.
Pamiętajmy też, że w projekcie wektorowym zawierającym tekst przed wysłaniem go do druku trzeba zmienić czcionki na krzywe w celu uniknięcia problemów z ich poprawnym wyświetlaniem. Wszystkie drukarnie kładą duży nacisk na ten wymóg, aby oszczędzić klientom kosztownych błędów w wydruku.