Grafika wektorowa czy rastrowa? Która lepsza na duży format?

Grafika wektorowa czy rastrowa? Która lepsza na duży format?

Reklama przeznaczona do druku musi prezentować się nienagannie. Wyraźne kształty i żywe kolory to podstawa – przygotowując materiał dla drukarni koniecznie trzeba o nie zadbać. Osiągnięcie takiego efektu na komputerze z reguły nie jest trudne, pamiętajmy jednak, że obraz z komputera trafi na papier, folię albo inny nośnik i na nim też musi wyglądać dobrze, a żeby dopasować go do nośnika o dużym rozmiarze niezbędne będzie skalowanie, czyli powiększenie go do wybranej wielkości, co może spowodować mniej lub bardziej widoczne zniekształcenia. Aby temu zapobiec, należy tworzyć grafikę w odpowiednim formacie, który pozwoli ją później dowolnie skalować bez utraty jakości, dzięki czemu gotowy druk wielkoformatowy będzie wyglądał dokładnie tak, jak powinien.

Czym się różnią między sobą poszczególne rodzaje grafiki?

Grafikę komputerową można zapisać w dwóch formatach: wektorowym i rastrowym. Grafika wektorowa składa się z wektorów, więc obraz zapisany w tym formacie ma postać wypełnionych kolorami figur geometrycznych stworzonych przez krzywe, linie i punkty umiejscowione w matematycznie zdefiniowanym układzie współpodrzędnych. Grafika rastrowa natomiast składa się z pikseli, czyli tysięcy mikroskopijnych, połączonych ze sobą punktów rozmieszczonych na prostokątnej siatce zwanej matrycą.

Największa różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami grafiki polega na możliwościach, jakie daje ich edycja. Grafika wektorowa jest w pełni skalowalna, co oznacza, że obraz zapisany w tym formacie będzie posiadał idealnie wyraźne kontury po pomniejszeniu i po powiększeniu do dowolnych rozmiarów. Grafika rastrowa pozwala jedynie na bezstratne pomniejszanie – jeśli spróbujemy powiększyć obraz, ulegnie on rozmyciu na skutek uwydatnienia pikseli (ten efekt to tzw. pikselizacja). Konwersja z jednego formatu na drugi jest możliwa, ale tylko pod warunkiem, że chcemy zamienić plik wektorowy na rastrowy. Nie da się dokonać odwrotnej zmiany.

Która grafika będzie lepsza do druków wielkoformatowych?

W drukarstwie stosuje się na co dzień każdy z wymienionych wyżej rodzajów grafiki (w obu przypadkach w grę wchodzi zarówno druk solwentowy, jak i cyfrowy), ich zastosowanie jest jednak odmienne. Grafika rastrowa sprawdzi się przede wszystkim w przypadku naklejek, nalepek, ulotek oraz katalogów ze zdjęciami, czyli materiałów reklamowych o niewielkich rozmiarach. Do stworzenia banerów czy billboardów będziemy potrzebować grafiki wektorowej, ponieważ druk wielkoformatowy wymaga skalowania, na który, jak już wspomnieliśmy, tylko ona może pozwolić – warto o tym pamiętać.

Pamiętajmy też, że w projekcie wektorowym zawierającym tekst przed wysłaniem go do druku trzeba zmienić czcionki na krzywe w celu uniknięcia problemów z ich poprawnym wyświetlaniem. Wszystkie drukarnie kładą duży nacisk na ten wymóg, aby oszczędzić klientom kosztownych błędów w wydruku.

Zainteresowany?

Zapytaj o wycenę Twojego zamówienia

Zapytaj o wycenę Twojego zamówienia